Page Index Toggle Pages: 1 2 [3] 4 5 
Topic Tools
Very Hot Topic (More than 25 Replies) Norwegian / Norsk (Read 31,909 times)
kbtune
Full Member

Re: Norwegian / Norsk
Reply #30 - Aug 1st, 2005 at 8:48pm
Post Tools
Legger ved hjelpefilene som er oversatt.
Har ikke sett så nøye over det, men du får ta en titt.
Var noen plasser jeg var usikker, men tror da det meste skal gå greit.
Jeg var ikke helt sikker på hvilket ord jeg skulle bruke for Syntax, så har ikke endret det de plassene det står(under Posting).
Bare si hva jeg skal skrive, så skal jeg gjøre det.

Hjelpefiler_-_Norsk.zip (Attachment deleted)
Back to top
IP Logged

Monsen
YaBB Legends (Active)
*

YaBB 2.3
Reply #31 - Aug 1st, 2005 at 8:52pm
Post Tools
Syntax heter Syntaks på norsk. Men slik som med yabbc taggene, så er også ordet Bruk en gyldig oversettelse.

Skal få tatt en titt på de oversatte filene....
« Last Edit: Aug 1st, 2005 at 8:52pm by Monsen »  
Back to top

IP Logged

Monsen
YaBB Legends (Active)
*

YaBB 2.3
Reply #32 - Aug 2nd, 2005 at 11:46pm
Post Tools
Har ikke fått lest skikkelig igjennom hjelpefilene enda, men her er i alle fall siste oppdaterte Språkpakke, nå oppdatert til siste ukentlige build - 01.08.2005.
Språkfiler, hjelpefiler og knapper er inkludert.

.... Hva skulle man gjort uten 'diff'....

btw.. Det norske testforumet mitt er også oppdatert - http://monsen.d2g.com/norsk

« Last Edit: Aug 3rd, 2005 at 12:26am by Monsen »  

Norsk-0.91b.zip (Attachment deleted)
Back to top

IP Logged

kbtune
Full Member

Reply #33 - Aug 3rd, 2005 at 11:35am
Post Tools
Supert Remy! Bra jobba.
Du må altså bare si ifra hvis jeg skal hjelpe til med de siste oppdateringene, men det er kanskje ikke store arbeidet!  Wink
Skal få fullført Hjelpeseksjonen og legge den ved her snart.

Back to top
IP Logged

Monsen
YaBB Legends (Active)
*

YaBB 2.3
Reply #34 - Aug 3rd, 2005 at 10:33pm
Post Tools
Quote:
Du må altså bare si ifra hvis jeg skal hjelpe til med de siste oppdateringene, men det er kanskje ikke store arbeidet!
Nei, egentlig ikke. Kjører bare en 'diff' mellom den engelse språkatalogen i siste versjon, og siste versjon jeg er synkron med språkfilene til. Da forteller den meg nøyaktig hva som er tatt ut, og hva som er satt in. Gjør bare det samme i de norske filene, og voila, så er alt ok.. En rimelig enkel og grei prosess.

Quote:
Skal få fullført Hjelpeseksjonen og legge den ved her snart.
Høres bra ut. Jeg legger den inn i zip-filen så fort du kommer med den..

Back to top

IP Logged

Monsen
YaBB Legends (Active)
*

YaBB 2.3
Reply #35 - Aug 14th, 2005 at 3:29pm
Post Tools
Språkfiler oppdatert til siste uketlige build - 11.08.2005

Norsk-0.92.zip (Attachment deleted)
Back to top

IP Logged

Monsen
YaBB Legends (Active)
*

YaBB 2.3
Reply #36 - Aug 20th, 2005 at 3:35pm
Post Tools
Språkfiler oppdatert til siste ukentlige build - 19.08.2005

Norsk testforum også oppdatert: http://monsen.d2g.com/norsk

Norsk-0.93.zip (Attachment deleted)
Back to top

IP Logged

Glennsen
Full Member

Reply #37 - Sep 13th, 2005 at 6:59pm
Post Tools
Først beklager at jeg har vært borte en stund, det er litt personlig så jeg gidder ikke å komme inn på det.

Har sett litt på oversettelsen og det er ting som ikke er bra ved første øyekast for en som er glad i språket.
Vi kan ikke skrive Forum Statistikk i Norge, men Forumstatistikk i ett ord. Også infosenter er ett ord og ikke info senter. Det heter ikke største (om antall brukere) men flest. Størst og flest har ikke samme betydning. Altså Flest brukere var...
Flest medlemmer var..
Flest gjester var..  ("Største antall besøkende Gjester" står det der nå og der bør det gjøres noe)
Jeg ville heller brukt  "Vårt siste medlem er: "enn "Det nyeste medlemmet er".
Det står også "Du kan skrive svar på emner ikke dette boardet." Det menes vel at "Du kan svare på emner i dette boardet" eller "Du kan ikke svare på emner i dette boardet". Det står også "« Svar #1 på: 10.09.2005 , 15:02:37 » her burde det være svar 1 den, på er ikke en tidsangivelse. "Det nyeste innlegget er Re: Test til profil" burde vel stå Det siste innlegget", "Se de 10 siste innleggene på dette forumet. " her burde det stå "Se de ... i dette forumet". Under Logg inn står det "Logget inn i:" her burde det vel være, "logg inn for:" siden alternativene er alltid, 1 time etc.

Men uansett så er dette flisspikking og er ikke det ønskelig så skal jeg selvfølgelig holde meg unna med det, men ønsker man at jeg skal se gjennom mer så si fra. Uansett en stor fremgang fra 1.3 oversettelsen som er en skandale mot det norske språket

Back to top

IP Logged

Monsen
YaBB Legends (Active)
*

YaBB 2.3
Reply #38 - Sep 13th, 2005 at 10:25pm
Post Tools
For all del, kom med så mye "flisespikkeri" du bare kan finne. Jeg er ute etter å gi ut en språkpakke som er mest mulig korrekt. Og det eneste som hjelper da er å ha flest mulige til å se på det, siden man fort ser seg blind på enkelte ting selv.

Jeg kommer til å oppdatere språkpakken til YaBB 2 Prerelease versjon snart, mest sannsynlig i morgen, og da skal jeg ta med endringene dine. Har du flere, så bare post dem her, eller i det norske testforumet...

Back to top

IP Logged

kbtune
Full Member

Reply #39 - Sep 14th, 2005 at 2:50pm
Post Tools
Kjempe bra med noen som pirker på dårlig oversetting, som sannsynligvis er min feil.
Var ikke veldig grundig da jeg oversatte filene, og har ikke hatt tid til å rette på feil i senere tid.
Veldig kjekt med en 3. person som ser feilene vi andre ikke tenker på.

Skal prøve å få brukt litt tid på språk filene, men har egentlig nok av andre ting å gjøre.
Håper vi kan bruke det norske språkforumet som Monsen har satt opp. Blir litt greiere å holde denne tråden litt mer informativ.

Og takk ja, Glennsen, for at du påpeker feilene. Er enig i at 1.3 oversettelsen ikke var så bra, og heldigvis kan jeg ikke det legges på meg, siden jeg ikke hadde noe med det å gjøre!  Wink (v.2 derimot  Cheesy)

Back to top
IP Logged

Monsen
YaBB Legends (Active)
*

YaBB 2.3
Reply #40 - Sep 14th, 2005 at 9:18pm
Post Tools
Da er språkfilene oppdatert til YaBB 2.0 - Pre-Release utgave...

Testforumet (http://monsen.d2g.com/norsk) er også oppgradert til denne versjonen.

Har rettet opp i de tingene påpekt av Glennsen, men det er nok fremdeles mye slikt småplukk å rette opp i. Bare gi meg beskjed om hva som må fikset, og helst på hvilken skjerm disse finnes, så skal jeg få fikset opp i det.

Norsk-0.94.zip (Attachment deleted)
Back to top

IP Logged

Glennsen
Full Member

Reply #41 - Sep 17th, 2005 at 1:16am
Post Tools
Da pirker jeg litt til Wink. Jeg er fullstendig klar over at det å lese gjennom nå er langt enklere enn å oversette så jeg synes dere har gjort en meget god jobb så jeg mener ikke å kritisere, bare være til hjelp så langt det lar seg gjøre. Synes du har gjort en knalljobb Kjetil for det er ikke bare bare å oversette fra engelsk til norsk.

Men så til pirkinga:
Når jeg går inn og leser i et av boardene og ser helt nederst, der brukes det innlegg og emne om hverandre samt unødvendig bruk av store bokstaver (disse sakene med koffert)
Normalt innlegg - Hett Emne - Veldig Hett Emne - Låst innlegg
Bruk heller:
Normalt emne - Hett emne - Veldig hett emne - Låst emne - Klistret låst emne (kanskje burde det heller brukes Populært emne og Veldig populært emne, men det er jo smak og behag).
I samme del/side mangler det en e i starte (Du kan start avstemninger i dette boardet)
Vær klar over at e-post skal skrives med bindestrek i henhold til språkrådet, altså epost er ikke godkjent norsk.

Når jeg skal skrive svar på innlegg, og jeg leser på knappene hva det står at de gjør leser jeg også noen rare ting.
Jeg noterer meg også at man tuller litt med store og små bokstaver: Det står "Sett Inn Hyperlink" bare store bokstaver, "Horisontal Linje" begge har stor bokstav og "Glidende tekst" der kun førsteord har stor bokstav. Sistnevnte er riktig, man bruker kun stor bokstav i førsteordet. 
Når det gjelder:
Sett Inn Epost Addresse heter det e-post og adresse skrives kun med en d.
Sett Inn Datao/klokkeslett kunne det kansje vært greiere med "Sett inn tid og dato"
Gjennomstreking burde het "Gjennomstreket" da det brukes Understreket.
Høyrejusteing mangler en r, "Høyrejustering".

Også i smilefjesene er det variabel bruk av store og små bokstaver, det står både "Gliser - Sjokket - Rullende Øyne (burde rettes til øyne) - pinlig (burde være Pinlig) - leppene lukket (burde vært Leppene lukket) - også kyss og griner (gråter er kanskje bedre å bruke) er skrevet med små bokstaver, men burde hatt stor forbokstav). Oversettelsen for Cheesy er "Lattermild/flirer"

På knappen for å svare når jeg har skrevet innlegg står det "Lag innlegg", men det burde vel stå "Legg inn".

I profil, når jeg ser på min egen leser jeg:
Personlig beskjed: Send dette medlemmet en personlig melding. (bruk like ord konsekvent, enten beskjed eller melding, siden det brukes pm, burde det stå Personlig melding: )
Videre står det
Denne medlemmen er, her burde det stå "Dette medlemmet er" og nederst står det:
Vis de siste... innlegg skrevet av denne medlemmen. Burde stå "Vis de siste ... innleggene av dette medlemmet. 

Under varsling står det:
"Board Varsling" og "Emnevarsling". Den siste er riktig, den første bør endres til "Boardvarsling".
Under Emnevarsling står det:
Du har ingen emner med varling aktivert (mangler en s i varsling)

Under Søk står det: "Sett Søke Parametere" heller ikke her er det noen grunn til at alle tre ordene har fått stor forbokstav.

I hjelpefilene er det mye store forbokstav greier og endel annet rusk. Jeg kan godt gå gjennom de, men da lurer jeg faktisk på om det er bedre at du sender meg de filene Monsen, så kan jeg gå gjennom de og så sender jeg dem tilbake til deg når jeg er ferdig.

Back to top

IP Logged

Monsen
YaBB Legends (Active)
*

YaBB 2.3
Reply #42 - Sep 17th, 2005 at 3:08pm
Post Tools
Glennsen wrote on Sep 17th, 2005 at 1:16am:
i henhold til språkrådet
Huff. Håper du ikke har tenkt å blande språkrådet for mye inn i dette her Wink
Har en del problemer med deres nyere tillegg til de norske spåket, spesielt da deres forsøk på å 'fornorske' engelske lånord. Jeg er helt for å bruke gode norske ord på ting, i stedet for lånord, men disse fornorskningsforskøkene deres ved å endre stavemåten på lånord, de har jeg langt opp i halsen... Merk at dette ikke var en kommentar på bindestreken i e-post, som jeg har lagt inn i språkfilene, men en reaksjon på språkrådet i seg selv.

Quote:
hjelpefilene er det mye store forbokstav greier og endel annet rusk. Jeg kan godt gå gjennom de, men da lurer jeg faktisk på om det er bedre at du sender meg de filene Monsen, så kan jeg gå gjennom de og så sender jeg dem tilbake til deg når jeg er ferdig.
Hjelpefilene ligger i språkpakken, som er vedlagt dette innlegget.

Alle endringene du har foreslått er lagt inn i filene. Jeg valgte å bruke 'hett' emne i stedet for 'populært' av plasshensyn, for å slippe at linjen brytes ved lavere oppløsninger.

Den oppdaterte språkpakken er vedlagt her, og testforumet mitt er også oppdatert med disse endringene.

Norsk-0.95.zip (Attachment deleted)
Back to top

IP Logged

kbtune
Full Member

Reply #43 - Sep 18th, 2005 at 12:55am
Post Tools
Supert jobba, Glennsen! Burde for lengst ha gjort noe med dette selv, men har rett og slett vært for opptatt med andre ting(+ en blanding av giddesløshet).

Og fint at du oppdaterer filene fortløpende, Monsen. Du må gjerne gi beskjed hvis du vil at jeg skal gjøre noe av rettingen, men det ser ut til at du blir ferdig med det meste før jeg rekker å tenke over saken..  Huh

Uansett er det artig å se at nordmenn kan samarbeide og fikse en skikkelig bra norsk versjon av et skikkelig bra forum!

Back to top
IP Logged

Monsen
YaBB Legends (Active)
*

YaBB 2.3
Reply #44 - Sep 18th, 2005 at 1:40am
Post Tools
Quote:
Du må gjerne gi beskjed hvis du vil at jeg skal gjøre noe av rettingen
Rettingen nå er egentlig ikke noe tidkrevende. Den tyngste jobben gjorde du når du oversatte dem orginalt.... Det som jeg trenger mest nå er at folk finner det som trengs å rettes, slik at vi får det med. Som jeg har sagt før, håper å kunne få ut denne språkpakken umiddelbart etter at Final-utgaven av YaBB2 blir utgitt, og da gjelder de å finne alle problemene nå. Endringene is språkpakken mellom versjonen nå er små, så regner ikke med å innføre så mange problemer med det som måtte endres mellom nåværende pakke og final-utgaven....

Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1 2 [3] 4 5 
Topic Tools

« Board Index ‹ Board  ^Top